A A A K K K
для людей із порушенням зору
Чогодарівська територіальна громада
Одеська область, Березівський район

Про основні положення Закону України  «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» від 30.11.2021 № 1914-ІХ

Дата: 12.01.2022 13:41
Кількість переглядів: 25

https://rada.info/upload/users_files/05384554/ae6fa75de35166c00651691b25358c94.pdf

Про основні положення Закону України  «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень»

від 30.11.2021 № 1914-ІХ

(деталі для ОМС та країни в цілому)

 

Органам місцевого самоврядування важливо мати широкий перелік джерел та інструментів наповнення місцевих бюджетів. Це запорука фінансової спроможності та більших можливостей для розвитку територій. Саме таку можливість дає прийнятий Закон України № 1914-ІХ (законопроєкт 5600).

Важливо, що Закон 1914 удосконалив окремі положення Податкового кодексу і низки законів щодо загальних питань адміністрування податків, зокрема податку на прибуток підприємств, податку з доходів фізичних осіб, акцизного та екологічного податків, рентної плати, плати за землю, умов перебування на спрощеній системі оподаткування.

Зупинимось коротко на основних положеннях, які стосуються громад та країни в цілому.

1. Індексація ставок податків та зборів, а це – нові надходження до місцевих бюджетів.

  • акцизу на алкоголь та тютюнові вироби(не зараховується до місцевих бюджетів);
  • екологічного податку (55 відсотків – до спеціального фонду місцевих бюджетів, у тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад – 25 відсотків; обласних бюджетів – 30 відсотків);
  • рентної плати за радіочастотним ресурсом України;
  • рентної плати за надра;
  • за спеціальне використання води, лісових ресурсів.

Законом передбачено, що ставки акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку (крім ставок за викиди двоокису вуглецю в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти та за розміщення малонебезпечних нетоксичних відходів гірничої промисловості) та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України з урахуванням індексу споживчих цін за 2020 рік зростуть на 5 %.

Ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів з урахуванням індексу цін виробників промислової продукції за 2020 рік зростуть на 14,5 %.

Детальніше:

В частині акцизного податку:

  • скасовано пільгу з акцизного податку для платників, які здійснюють постачання електричної енергії;
  • скасовано процедури призупинення ліцензій на виробництво та обіг підакцизних товарів, одночасно доповнено підстави для анулювання ліцензій;
  • обмежено накопичення запасів тютюнових виробів перед підвищенням ставок акцизного податку, а саме встановлено сплату акцизного податку із застосуванням коефіцієнта 1,5 за реалізацію на внутрішній ринок та/або ввезення на митну територію України тютюнових виробів у розмірі, що перевищує 115 % середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні 9 місяців;
  • запроваджено звітування тютюновими заводами про обсяги імпорту, виробництва та обігу тютюнової сировини та прирівняно  таке звітування до податкової декларації;
  • перенесено на виробників та імпортерів обов’язок сплати 5 % акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, який на сьогодні сплачують суб’єкти роздрібної торгівлі.

В частині екологічного податку:

    • ставки екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти збільшено в 1,6 рази та передбачено їх підвищення у 8 разів у 2029 році (поступово);
    • підвищено ставки екологічного податку за викиди двоокису вуглецю (СО2)
      з 10 грн/тонну до 30 грн/тонну;
    • підвищено ставки екологічного податку за відходи для підприємств гірничої промисловості з 0,49 грн до 1,5 грн/тонну.

В частині рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин:

  • розширено базу оподаткування, тим самим забезпечено єдиний підхід до визначення об’єкта оподаткування шляхом класифікації видобутої мінеральної сировини згідно з галузевими вимогами з метою усунення можливості платника суб’єктивно визначати вартість корисної копалини;
  • запроваджено диференціацію ставок оподаткування руд заліза в залежності від розміру середньої фактичної ціни реалізації визначеної, як середня вартість залізної руди за індексом IODEX 62% FE CFR China, за інформацією, що офіційно зазначена світовим інформаційним агентством Platts, та опублікованої на офіційному вебсайті Мінекономіки;

Довідково: До прийняття законопроєкту фактична ціна реалізації руд заліза визначалась гірничим підприємством самостійно на основі даних офіційно світового інформаційного агентства Platts щодо залізної руди за індексом IODEX 58 % FE CFR China, зараз фактична ціна реалізації для руд заліза розраховується центральним органом виконавчої влади (Мінекономіки). Наразі ціна визначається як середня вартість залізної руди, в основу береться інший індекс – IODEX 62% FE CFR China та світове інформаційне агентство Platts залишається джерелом даних.

  •  встановлено коригування бази оподаткування руд заліза на коефіцієнт сухої ваги товарної продукції (0,9).

 

2.Зміни щодо податку на прибуток підприємств (стосується країни в цілому)

    • вдосконалено механізм списання збитків великими платникам податку на прибуток, а саме - збитки враховуються до повного їх погашення, але частинами по 50% щороку. Якщо сума збитків, що залишилась становитиме до 10% від фінрезультату, то такі збитки враховуються у повному обсязі. Першим звітним періодом буде 2022 рік;
    • коригування фінансового результату на суми безповоротної фіндопомоги застосовується лише тими платниками, що включили таку допомогу до витрат і надали її пов'язаній особі, що задекларувала за минулий період збитки;
    • згідно з поправкою 117 від податку на прибуток терміном на 5 років звільнили виробників свійської птиці. Проте, із переліку свійської птиці було виключено вирощування курей.

 

3. Зміни в оподаткуванні податку на додану вартість (стосується країни в цілому)

  • змінено строки по включенню до податкового кредиту зареєстрованих податкових накладних до 365 календарних днів (до прийняття законопроєкту 5600 строк  становив 1095 днів з дати складання такої накладної);
  • тимчасово до 01.01.2026 р. запроваджується касовий метод обрахунку для постачання електроенергії (тобто виникнення або виконання зобов’язань датується зарахуванням коштів на банківський рахунок);
  • поширено касовий метод також на постачання житлово-комунальних послуг, в межах яких нараховують плату за абонентське обслуговування;
  • приведено у відповідність коди УКТЗЕД до нової редакції Митного тарифу України (03.07.2021 набув чинності ЗУ «Про митний тариф» і тепер Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) приведена у відповідність до сучасної редакції Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації);
  • звільнено від ПДВ друге та наступне постачання тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни. Отже, оподатковуватись ПДВ буде лише перше постачання таких товарів на митній території України;
  • продовжено до 01.01.2025 р. пільги щодо розстрочення ПДВ при ввезенні обладнання (це розстрочення започатковано з початку 2018 року за окремим УКТЗЕД. 16 січня 2020 року це розстрочення було подовжено до 1 січня 2022 року. А тепер до 01.01.2025 року).

 

Далі переходимо до змін у надходженнях до бюджетів безпосередньо територіальних громад.

 

4. Запроваджується сплата «мінімального податкового зобов’язання»:

Довідково: мінімальне податкове зобов’язання - це мінімум податків, які сукупно мають бути сплачені з гектара. Згідно з формулою розрахунку у законопроєкті, на перехідний період, а саме у 2022
та 2023 роках він відповідатиме 4% нормативної грошової оцінки земділянки, після цього
періоду - 5%. Тобто за підсумками року землекористувач дивитиметься на загальну суму податків з ділянки, і якщо заплачено менше, ніж мінімальне податкове зобов'язання, то різниця має доплатитися до бюджету.

            Найвища середня НГО однієї земельної ділянки у  Роздільнянському районі  та складає 32,7 тис грн., найнижча – в Ізмаїльському (25,6 тис  грн). У розрізі інших районів: Подільський – 31,1 тис грн, Березівський – 30,7 тис грн, Білгород-Дністровський – 30,6 тис грн., Болградський – 29,6 тис грн, Одеський – 29,6 тис грн.

(Для прикладу. Роздільнянський район: 32,7*0,04*3= 3 924 грн., Ізмаїльський район – 3 072 грн і т.д.)

Отже, низький рівень НГО призводить до негативного ефекту впровадження зазначених змін.  

Мінімальне податкове зобов’язання запроваджується:

  • з виробництва, реалізації власної сільськогосподарської продукції;
  • власників, користувачів сільськогосподарських земельних ділянок.

Така норма дає можливість детінізувати  сільськогосподарське виробництво і веде до збільшення податкового навантаження на фізичних осіб, особисті селянські, малі фермерські господарства. Середні та великі сільськогосподарські товаровиробники суттєвих змін у податковому навантаженні не відчують.

Також Законом у частині МПЗ встановлено, що:

  • пільга щодо звільнення від ПДФО доходів з реалізації власновирощеної продукції залежить не від розміру земельної ділянки, а від розміру отриманого доходу і надається, коли розмір доходу не перевищує 12 розмірів мінімальних заробітних плат;
  •  фізичним особам, яким земельні ділянки належать на праві власності або користування, контролюючий орган не нараховуватиме МПЗ на земельні ділянки, які станом на 01.01.2022 року знаходились у межах населених пунктів;
  • передбачено зарахування в рахунок сплати МПЗ лише 20% орендної плати за земельні ділянки, що належать до державної або комунальної власності.

Фізична особа звільняється від МПЗ, якщо контролюючий орган не вручив податкове повідомлення-рішення у відповідні строки. Згідно із Законом, перший період нарахування МПЗ - 2022 рік.

Акцизні марки для натуральних вин та напоїв медових (так звані «тихі» або сухі вина) скасовано. Йдеться про те, що акцизна марка на «тихі» вина не клеїтиметься (це вина до 15 оборотів без кріплення та цукру). При цьому не йдеться про скасування сплати до бюджету акцизу, лише про те, що у виробників відпадає необхідність закуповувати цю марку та клеїти її (якщо приклеїли неправильно – це автоматично штрафні санкції податкової), тому такий крок є позитивним.

 

5. Зміни щодо нарахування і сплати ПДФО як найбільшого джерела у структурі доходів бюджетів місцевих громад:

з 1 січня 2022 року буде запроваджено оподаткування ПДФО за ставкою 18% доходів, отриманих від продажу 3-го та наступних об’єктів нерухомості.

Звільняються від оподаткування ПДФО платники податку, які отримали компенсацію:

  1. в рамках бюджетної програми «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» (Порядок використання коштів державного бюджету, передбачених для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва врегульовано постановою КМУ від 24 січня 2020 р. № 29. Загалом компенсацію у формі кредитів можна отримати в рамках таких програм:
    «Доступні кредити 5-7-9 %», «Доступний фінансовий лізинг 5-7-9%», державні гарантії банкам на портфельній основі тощо).
  2. в рамках державної програми впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом (доступна іпотека);
  3.  на безповоротній основі від Фонду розвитку інновацій.

За ставкою 0% буде оподатковуватись:

  1. продаж приватизованої земельної ділянки державного колективного сільськогосподарського призначення;
  2.  приватизації земельних ділянок, які перебували у користуванні платника;
  3. виділеної в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю);
  4. земельних ділянок, отриманих платником податку у спадщину.

Звільнено від ПДФО дохід у вигляді соціальних послуг, які надаються згідно із Законом України «Про соціальні послуги» надавачами таких послуг.

Передбачено, що ПДФО від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими установками, сплачується до відповідного бюджету за місцезнаходженням установок. Мова йде саме про домогосподарства.

Також Законом встановлено, що контролюючий орган не може в цілях підтвердження витрат вимагати інформацію у платників податків, що міститься в базах, доступ до яких він має.

Є окрема категорія громадян, які користуються правом на податкову знижку.

Право на податкову знижку в частині витрат на навчання та лікування надано також опікуну, піклувальнику, прийомним батькам, батькам-вихователям (є резидентом, отримує заробітну плату, має підтвердження понесених витрат). Раніше це були мати, батько, син, чоловік, дружина тощо.

 

6. Скасовується мораторій на індексацію нормативної грошової оцінки для всіх земель, крім сільськогосподарських угідь, яка використовується для цілей оподаткування платою за землю (земель водного фонду, земель населених пунктів, інших земель несільськогосподарського призначення).

Разом з тим, в частині плати за землю:

  • передбачено розширити базу оподаткування за рахунок запровадження оподаткування земельним податком земельних ділянок, право власності на які не оформлено, але вони фактично використовуються;
  • передбачено скасувати пільги з плати за землю за земельні ділянки, надані закладам науки, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (у разі нецільового використання земельних ділянок).

Скасування мораторію на індексацію НГО (за словами експертів) сприятиме додатковим надходженням до місцевих бюджетів у розмірі 2,2 млрд грн щорічно.

Відповідно до статті 9 підрозділу 6 Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.

Тобто з 2017 по 2023 рік включно, встановлено мораторіи? на проведення індексаціі? нормативноі? грошовоі? оцінки землі, яка покладена в основу розрахунку єдиного податку четвертоі? групи, що також призводить до зменшення надходжень до місцевих бюджетів.

 

7. В частині єдиного податку:

  • з 4-ї групи єдиного податку вилучаються суб’єкти господарювання, які розводять свійську птицю, перепелів і страусів (юридична колізія);

Залишаються в 4-ій групі сільськогосподарські товаровиробники:

  1. ФОПи, які здійснюють свою діяльність виключно в межах фермерського господарства не використовують працю найманих працівників (тобто членами фермерського господарства є лише члени сім’ї) та здійснюють виключно вирощування, відгодовування сільгосппродукції, збирання, вилов, переробку такої власновирощеної або відгодованої продукції та її продаж. Також площа сільгоспугідь та/або земель водного фонду у власності та/або користуванні членів фермерського господарства не менше 2 га, але не більше 20 га.
  2. юридичні особи, в яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітний рік) дорівнює або перевищує 75%.
  • виключено зі складу доходу платників єдиного податку першої – третьої групи доходи, отримані у вигляді часткової або повної компенсації відсоткових ставок, яка виплачується в рамках бюджетної програми «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» та державної програми впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України, а також суми коштів, отриманих платником податку на безповоротній основі від Фонду розвитку інновацій.

 

8. Нові джерела інформації для нарахування плати за землю:  

  • Державний земельний кадастр;
  • Державний реєстр речових прав на нерухоме майно;
  • документи на земельну частку безпосередньо від платника чи від ОМС;
  • інші додаткові джерела.

Раніше джерелом інформації для нарахування земельного податку були лише дані Державного земельного кадастру, а з 1 січня 2022 року цей перелік буде розширено новими реєстрами.

 

9. За запитом органу місцевого самоврядування податкова надаватиме:

  • звіт про УСІХ платників податків;
  • дані про УСІХ боржників, в тому числі фізичних осіб (тобто відповідно до нових змін, інформація про фізичних осіб, які мають податковий борг не належить до інформації з обмеженим доступом).

Також не підлягає обмеженню доступ до інформації про стан і результати перевірок та службових розслідувань фактів порушень, допущених у сферах діяльності суб’єктами господарювання.

 

10. На сайті податкової щомісячно публікуватимуть:

  • інформацію про осіб, які мають податковий борг;

На 01.12.2021 податковий борг по сплаті податкових зобов'язань до місцевого бюджету (без урахування податкового боргу банкрутів) в Одеській області складає 1 038 027,8 грн.

  • інформацію про сплату акцизного податку з пального.

З 2022 року інформація про боржників публікуватиметься щомісячно на офіційному сайті Державної податкової служби. Висвітлення інформації дасть змогу громадам детальніше володіти даними про усіх боржників та вчасно реагувати на недопущення виникнення податкового боргу.

Але основне завдання – це упередити появу податкового боргу шляхом стимулювання платників податків до самостійної сплати зобов’язань. 

 

11. Законом врегульовані процесуальні питання щодо права контролюючого органу на звернення до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду за кордон керівника юридичної особи, зокрема:

  • контролюючі органи звертатимуться до суду, якщо податковий борг
    понад 1 млн грн не сплачується протягом 240 днів;
  • визначено підстави для скасування такої заборони: окрім погашення боргу, додано зміну керівника боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника;
  • передбачено ведення Реєстру керівників платників податків-боржників для оперативного отримання відповідної інформації платниками податків;
  • чітко прописано процедуру прийняття судом відповідного рішення, у тому числі передбачено право на апеляційне та касаційне оскарження такого рішення.

Законом передбачено право контролюючого органу щодо надсилання запитів у випадку виявлення фактів, що можуть свідчать про потенційне порушення - із обґрунтуванням таких фактів, а також обмежено правом платника податків не надавати інформацію та документи, якщо така інформація/документи вже була надана контролюючого органу у минулому.

Законом на контролюючий орган покладено обов'язок розкриття інформації органам місцевого самоврядування також і про фізичних осіб-боржників (зараз розкривається інформація лише щодо юридичних).

Законом передбачено, що контролюючий орган має права на погашення податкового боргу через інкасо (одержання банком грошей за дорученням клієнта й зарахування цих грошей на його банківський рахунок) у разі наявності заборгованості держави перед платником, з різниці перевищення суми податкового боргу такого платника податків та суми непогашеного зобов'язання держави перед платником податків.

Законом уточнено вимоги до податкового повідомлення-рішення в частині детального розрахунку суми податкових зобов'язань, податкового боргу.

 

12. За рішенням суду боржник не може виїхати за кордон до повного погашення податкового боргу.

 

13. Платники податків під час перевірок мають право відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію. А в подальшому накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію.

 

14. Регуляторне законодавство не поширюється на рішення, в тому числі ОМС, які прийняті на виконання вимог, закладених у Законі України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» від 30.11.2021 № 1914-ІХ.

 

Більша частина положень Закону набирає чинності з 1 січня 2022 року, але є окремі норми, які набирають  чинності через три місяці, у вересні, листопаді тощо.

Також варто зауважити, що Кабінету Міністрів України доручено у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:

  • розробити та затвердити нову методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення;

розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект закону:

  • щодо спрямування надходження від сплати екологічного податку за викиди двоокису вуглецю на заходи, що призводять до скорочення викидів двоокису вуглецю (декарбонізацію) галузей.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь